Servis brzd

Čistota brzd

Brzdy jsou namáhané nejen vysokými teplotami ale i změnou počasí. Dochází ke korozi všech částí a tím i ke špatné funkčnosti a spolehlivosti brzd.

K pravidelnému servisu tak patří i demontáž brzd, kontrolu u vyčištění všech funkčních ploch na brzdném systému.

Čištění brzd

Některé plochy je důležité mazat mazivem, které i při teplotách nad 800 °C neztrácí své vlastnosti. Některé plochy je naopak nutné mazat mazivem na bázi silikonu aby nedocházelo k poškození těsnících gumiček. Zde dochází k časté chybě, kde gumičky vinou namazání nevhodným mazivem nabobtnají a znemožní správnou funkci brzd a dochází k rychlému opotřebení a spálení brzd.

Měření teploty u brzd

Stranová házivost

Při každé montáži nových kotoučů kontrolujeme vždy jejich stranovou házivost. Zde dochází k častému pochybení – při větší stranové házivost než 0,05 mm dojde k jejich zvlnění po ujetí jen pár tisíc kilometrů. Vysoká házivost je často způsobena křivou dosedací plochou náboje kola.

Měření házivosti brzd

Výměna brzdové kapaliny

Brzdová kapalina je hydroskopická – pohlcuje do sebe vlhkost z okolního prostředí a tím dochází ke snižování varu brzdové kapaliny. Následky jsou například zavzdušnění brzd při jejich větším zatížení, ale i například poškození jednotky ABS a ESP.

Její výměnu provádím přístrojem, který celý systém vyčistím pulzním proplachem, vyžene z okruhu pomocí tlaku nové brzdové kapaliny všechen vzduch a zajistí kompletní výměnu brzdové kapaliny i v systému ABS.

Výměnu brzdové kapaliny provádím vždy s výměnou a namazáním všech odvzdušňovacích šroubů a jejich krycích čepiček. Šrouby pro odvzdušňování jsou totiž s jemným závitem a často již po pár letech nejdou povolit a dochází k jejich utržení.

Odvzdušnění brzdového systému